Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

איזה מהמשפטים הבאים הוא אפריורי?

1
done
by
מיין לפי

ישנו שיר ילדים בעברית לימי הולדת האומר ״הופ! הופ! טרללה! גדלתי בשנה!״ – אילו אכן היינו גדלים בכל שנה רק פעם אחת ברגע אחד - מה זה היה אומר על גיל הגדילה שלנו?

0.83
done
by
מיין לפי

בספרו ״פיסיקה ומציאות״ (1936) כותב אלברט איינשטיין שמטרתו של המדע היא: "הבנה מלאה ככל האפשר של הקשרים בין מכלול התופעות הנתפסות על ידי החושים... והשגת מטרה זו באמצעות מינימום של מושגים ועקרונות בסיסיים, תוך חיפוש אחר אחידות לוגית בתמונת העולם". מי מההוגים וחוקרי הטבע היוונים משתמש ביותר מושגים ועקרונות מאשר האחרים לצורך הבנה מלאה ככל האפשר של תופעות הטבע?

1
done
תכלס אולי זה ב או ג
by
מיין לפי

שובו וקראו את דברי איינשטיין בשאלה הקודמת. בהינתן שבאומרו ״חיפוש אחר אחידות לוגית בתמונת העולם״ כוונתו של איינשטיין היא המחוייבות לעמוד בעקרון הלוגי שלא לסתור את עצמנו, אז מיהו הפילוסוף מבין ההוגים הבאים שמגבש את עמדתו מתוך עקרון זה?

0.83
done
by
מיין לפי

היום אנו יודעים לקבוע שאש היא תהליך כימי של בעירה בו חומר מגיב עם חומר מחמצן, ויוצר תרכובות של פחמן עם חמצן ומימן עם חמצן, ובכלל זה גם מים. את השקפתו של מי מההוגים הבאים קביעה זו סותרת במפורש?

1
done
by
מיין לפי

את ההקדמה לספרו המהפכני של ניקולאי קופירניקוס ״על תנועת גרמי השמים״ (1543) כתב תיאולוג נוצרי-לותרני בשם אוסיאנדר (בלי רשותו וידיעתו של קופרניקוס) בהקדמה זו טוען אוסיאנדר שיש להסתכל על המהפכה ההליוצנטרית של קופרניקוס כמודל מתמטי שמאפשר לחשב במדויק את תנועתם ומיקומם של כוכבי הלכת ואין הכרח לראות בו מודל פיסיקאלי ריאלי הטוען שכדור הארץ אכן מסתובב סביב השמש וסביב עצמו. היכן מצאנו במדע היווני העתיק ניסיון להציע מודל אסטרונומי מתמטי שאיננו מתחייב להיות מודל פיסיקאלי?

0.83
done
by
מיין לפי

הפילוסוף, המדען, המשפטן והמתמטיקאי הדגול גוטפריד לייבניץ (המאה ה-17) טען שהחלל והזמן הם אינם ישים ריאליים אלא הם רק האופן הסובייקטיבי בו התודעה שלנו תופסת את ההבדלים והיחסים השונים בין הדברים בעולם כהבדלים במיקום ובזמן. כמו כן, גם שאר נתוני החושים הם רק עניין של תפיסה אנושית שלא יודעת לתפוס את הדברים כפי שהם רק באמצעות השכל. האובייקטים בעולם הם בפועל ריבוי של עצמים רוחניים לגמרי, ובעל שכל מושלם (כמו אלוהים) יודע לתפוס אותם באופן מושגי ככאלה בלי לערב בכך את הדמיון האנושי. גם החשיבה המדעית שלנו, טוען לייבניץ, מתקדמת ככל שהיא חושפת יותר ויותר את שפת המושגים השכלית הזו של האובייקט. לאיזו השקפה יוונית הכי קרובה השקפתו זו של לייבניץ?

0.83
done
אולי זה א
by
מיין לפי

באיזה הקשר נאמר משפטו של סוקרטס ״אני יודע שאינני יודע״ ומהו מובנו?

1
done
by
מיין לפי

מה מסמל אור האש במשל המערה של אפלטון?

0.83
done
by
מיין לפי

תורה רפואית רווחת מאוד עד המאה ה-19 מקורה אצל הרופא היווני קלאודיוס גלנוס (המאה ה-2 לפנה״ס). הוא טען שיש בגוף האדם 4 סוגי ״מרות״ (“humour”), כלומר ליחות שהמינון של כל אחת מהן והאיזון ביניהן מכתיבים את בריאותו הפיזית ומצבו הנפשי של האדם: 1. מרה אדומה (דם) שיסודה בחומר לח וחם. 2. מרה לבנה (ריר) שיסודה בחומר לח וקר. 3. מרה צהובה (מרה) שיסודה בחומר יבש וחם. 4. מרה שחורה (ביוונית ״מלנכוליה״) שיסודה בחומר יבש וקר. איזו תורה או תורות יווניות משתקפות בתיאוריה רפואית זו?

1
done
by
מיין לפי