Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

11. אלו שני זרמים/הוגים קדם סוקרטיים מציגים שתי רגישויות אונטולוגיות מנוגדות באשר להיבט הכמותי של הדברים מול ההיבט האיכותי שלהם, אבל תופסים שניהם את ההוויה כמערכת של יחסים?

1
sentiment_very_satisfied
by
מיין לפי

12. לגבי איזו שאלה עשויה להתעורר מחלוקת בין פילוסוף אטומיסטי ופילוסוף אליאטי (פרמנידס וזנון)?

1
done
by
מיין לפי

13. קראו את הקטע הבא של הפילוסוף הצרפתי אנרי ברגסון מספרו ״ההתפתחות היוצרת״ (1907) בו הוא כותב על חוויית הקיום הפנימית שלו, וענו על השאלה שלאחריו: ״אני עובר ממצב למצב, חם לי או קר לי, אני עליז או אני עצוב, אני עובד או איני עושה כלום, אני מסתכל במה שסובב אותי או אני חושב על דבר אחר. תחושות, רגשות, רציות, מושגים - אני משתנה איפוא בלא הפסק [...] גם כל מצב ומצב בפני עצמו לא נותר יציב במשך הזמן שהוא חל וכשאני מתבונן היטב אני מגלה שאין מצב של רגש, של דימוי או של רצייה, שאינו משתנה עצמו בכל רגע ורגע [...] האמת היא שאנו משתנים בלי הרף ושהמצב עצמו כבר יש בו השתנות [...] מן הנמנע שאיזושהי תודעה תתנסה פעמיים באותו המצב עצמו [..]״ איזו עמדה קדם סוקרטית טוענת דברים דומים לא רק על החוויה הפנימית של האדם אלא אף על הטבע?

1
done
by
מיין לפי

14. הפילוסוף, המתמטיקאי והמדען רנה דקארט (המאה ה-17) טען שהחומר במהותו הוא לא יותר מאשר מרחב גאומטרי והדברים החומריים אינם אלא מודיפיקציות (מצבים ספציפיים שונים) של המרחב הגאומטרי הזה. כל שאר התכונות שאנו תופסים בחומר (צבע, חום, לחות, קושי וכו׳), טוען דקארט, אלו רק דימויים של תודעתנו. לעמדתו של איזה הוגה מיוון העתיקה הכי קרובה עמדתו זו של דקארט?

1
done
by
מיין לפי

15. הפילוסוף, המתמטיקאי והמדען רנה דקארט (המאה ה-17) טען שכל דבר חומרי במהותו איננו מכיל שום יסוד נפשי ועל כן אין בו גם שום רצון ושאיפה (חוץ מהאדם שברצון האל זכה לאינטראקציה בין נפש ובין גוף). מכאן הסיק דקארט שכל צורות החיים כולל בעלי-החיים (מלבד האדם) הם בעצם אוטומטים: מכונות הפועלות באופן מכאניסיטי לחלוטין, ושכך יש להבין את כל מכלול תכונותיהם והתנהגותם. איזה הוגה או זרם מחשבה יווני מציג מפורשות תפיסה הפוכה לזו של דקארט?

1
done
by
מיין לפי

16. השלימו: אם ברשותי קביעה ששום נסיון לא יכול להפריך אותה, אז הקביעה שברשותי היא _________.

1
mood
by
מיין לפי

17. איזה מהמשפטים הבאים הוא אפוסטריורי?

1
done
by
מיין לפי

18. הפילוסוף בן המאה ה-18 עמנואל קאנט טען שבלי תיאור חללי וזמני של אובייקטים אין ביכולתנו להעלות על הדעת אובייקט נסיוני חיצוני נבדל מאובייקט חיצוני נסיוני אחר (בלי חלל וזמן לא תהיה לנו תפיסה של ריבוי) ואפילו לא נוכל לתאר כלל את הדברים כחיצוניים לנו. וכמו כן המשיך וטען: בכוחנו לדמיין עולם ניסיוני ללא שום אובייקטים (כביכול נרוקן את העולם בדמיוננו מכל דבר) אבל לעולם לא נוכל להעלות על הדעת עולם ניסיוני ללא חלל וזמן (נסו והיווכחו...). קאנט הסיק מכך שתי מסקנות: האחת, שהחלל והזמן עצמם אינם קיימים כשלעצמם אלא הם ״צורות הסתכלות״ סובייקטיביות של התודעה האנושית המתבוננת בדברים בניסיון, שמקורן בתכונות של טבע התודעה האנושית ולא בדברים כשלעצמם (בדומה לתכונות של צג של מכשיר מדידה שאינן התכונות של הדברים שהוא מודד). מהי המסקנה השניה? (אל תחפשו באפשרויות להלן את מה שנראה לכם משפט נכון אלא מה שבאופן ברור מתחייב מהטענות לעיל)

1
sentiment_very_satisfied
by
מיין לפי

19. איזו סוג טענה היא הטענה לעיל הקובעת שבמציאות עצמה, מעבר לאופן שאנו מתנסים בה, אין חלל וזמן?

1
done
by
מיין לפי

20. איזו סוג טענה היא הטענה הקובעת שאת המציאות עצמה לא נוכל להכיר ולקבוע אלא רק כפי שהיא מופיעה בתודעתנו ועל כן המציאות עצמה איננה ניתנת לידיעה?

1
done
by
מיין לפי