הסבר פשוט:
שיח המסטר, לפי לאקאן, מאופיין בשליטה דרך השפה והסמלים, אך בפועל המסטר אינו באמת שולט בידע אלא משתמש בו כדי לשמר את מעמדו.
ניתוח התשובות:
"האמת החבויה של המסטר הינה כי הוא עצמו סובייקט מסורס, $, ככל הסובייקטים." → ✅ נכון.
לפי לאקאן, גם המסטר הוא בסופו של דבר סובייקט חסר, מסורס, כמו כל אדם אחר.
הוא משתמש בכוח כדי להסתיר את החסר שלו, אך האמת היא שהוא אינו באמת "שלם" או "כל-יודע".
"בעמדת האחר מצוי מסמן הידע, S₂, ידע של העבד לספק למסטר את האיווי שלו." → ✅ נכון.
בשיח של המסטר, הידע (S₂) נמצא אצל האחר (העבד), כי התפקיד של הכפופים לו הוא לייצר ידע ולספק את רצונות המסטר.
המסטר משתמש בעבד כדי להשיג את מטרותיו, אך אינו באמת שולט בידע עצמו.
"המסטר אינו מעוניין בידע ולמעשה אין לו ידיעה אלא מעמד הנובע ממיקום מסמן המסטר, S₁, בעמדת הפיקוד וקיומו של האחר כעבד." → ✅ נכון.
המסטר אינו מחפש ליצור ידע חדש – הוא רק משתמש במסמנים כדי לשלוט.
S₁ (מסמן המסטר) נמצא בראש ההיררכיה, ומי שמתחתיו (העבד, האחר) הוא זה שמייצר את הידע בפועל.
"המסטר נמצא במקום של האמת המוסתרת ומסמן הידע בעמדת הפיקוד, S₂, מסתיר את היותו מושפע על ידי המסטר." → ❌ לא נכון!
במודל של לאקאן, S₁ (המסטר) ולא S₂ (הידע) הוא זה שנמצא בעמדת הפיקוד.
הידע (S₂) לא שולט במסטר, אלא להפך – הוא כלי המשמש את הכפופים למסטר כדי למלא את פקודותיו.
הידע אינו מסתיר שהוא מושפע על ידי המסטר, אלא נמצא תחתיו בהיררכיה, ככלי בשירות השליטה.