הכתבה הבאה פורסמה במדיה "שיווק ודיגיטאל".
מהי האסטרטגיה העיקרית שמאחורי התכנית של גוגל לרכוש את גרופון?
אין צורך להציג לקהל המקומי את חברת האינטרנט הלוהטת בעולם כרגע - שסירבה ברוב חוצפתה להצעת רכש של לא פחות מ-5.3 מיליארד דולר מגוגל. עשרות אלפים משתמשים בשיבוטים שלה שקמו בישראל, בהם גרופר, בא לי גם, יממה ודיל היום. כולם מגישים לגולש שירות דומה לה של גרופון - רכישה קבוצתית של שירות או מוצר בהנחות מפליגות.
מה שדורש הסבר הוא מדוע גוגל התעניינה בגרופון והיתה מוכנה לשלם תמורתה את הסכום הגבוה ביותר שהציעה אי פעם לרכישת חברה. מה לענקית החיפוש ולחברה שמתמחה במכירות במחירים שוברי שוק?
אחת הסיבות האפשריות היא העובדה שרבים מהחיפושים שגולשים מבצעים בגוגל נערכים סביב רכישת מוצרים. העניין של גוגל בגרופון נבע מהאפשרות להגדיל את השליטה בשרשרת הערך , כלומר: להציע לגולשים חיפוש ורכישה באותו מקום. גוגל כבר עשתה צעדים בכיוון, כמו שירות מכירת הספרים האלקטרוניים שהשיקה, שיתחרה באמזון ואפל. שליטה בחברה כמו גרופון משתלבת היטב באסטרטגיה זו.
יתרה מכך, החיפוש של גוגל יכול להיות ערוץ הפצה יעיל לדילים של גרופון: חישבו, למשל, על גולש המחפש בגוגל טיפול ספא, ומקבל בדף התוצאות גם דיל לרכישת השירות ב-50% הנחה. עכשיו חישבו על חיפוש דרך טלפון חכם, ומיון דילים לפי המיקום הגיאוגרפי של הגולש - ההצלחה נדמית בטוחה.
תחום עניין נוסף של גוגל בגרופון הוא המידע הנצבר בו על הגולשים. גוגל אוספת עלינו מידע לפי החיפושים שאנו עורכים. לגרופון יש מידע על הרכישות שאנחנו מבצעים. הצלבה של שני סוגי הנתונים - החיפושים שערכנו והרכישה שלבסוף ביצענו - עשויה להיות נכס יקר ערך.
גוגל, כך נראה, רוצה להיות גם קמעונאית. עם שירות כמו גרופון היא עשויה לשפר משמעותית את ההצעה שלה למפרסם, במיוחד אם הוא עסק קטן - אם עד כה קנה בגוגל פרסום בלבד, כעת יוכל לקנות גם מכירות.
על התשובה לשאלה אם גרופון שווה 5.3 מיליארד דולר אפשר להתווכח. לעסק כמו גרופון יש לא מעט סיכונים, ובראשם העובדה שחסם הכניסה לתחום אפסי. כבר כיום פועלים בעולם מאות שיבוטים של גרופון שעשויים לקחת לה את הבכורה. מן העבר השני, גוגל מעוניינת לשמור על מעמדה באינטרנט, ולכן היא רוצה להשתלט על השחקן המוביל בתחום הצומח ביותר ברשת כיום. כשמביאים בחשבון את הערך המגולם במעמדה של גוגל, ואת האיומים מאתרים כמו פייסבוק, המחיר לא נראה גבוה כל כך.
מבחינתה של גרופון, הנימוקים המוזכרים מעלה לטובת הרכישה, מצדיקים גם את המכירה. גוגל היתה יכולה לחזק את מעמדה של גרופון מול מתחריה. אבל גרופון סירבה, כנראה לטובת הנפקה בבורסה, כלומר דרך עצמאית. הבחירה מעידה על מידת הביטחון של גרופון בערכה. בחודשים הקרובים נדע אם האמון מופרז או שמדובר בסיפור הצלחה.
מהי האסטרטגיה העיקרית שמאחורי התכנית של גוגל לרכוש את גרופון? בחר את התשובה הנכונה:
הכתבה הבאה פורסמה במדיה "שיווק ודיגיטאל".
מהי האסטרטגיה העיקרית שמאחורי התכנית של גוגל לרכוש את גרופון?
אין צורך להציג לקהל המקומי את חברת האינטרנט הלוהטת בעולם כרגע - שסירבה ברוב חוצפתה להצעת רכש של לא פחות מ-5.3 מיליארד דולר מגוגל. עשרות אלפים משתמשים בשיבוטים שלה שקמו בישראל, בהם גרופר, בא לי גם, יממה ודיל היום. כולם מגישים לגולש שירות דומה לה של גרופון - רכישה קבוצתית של שירות או מוצר בהנחות מפליגות.
מה שדורש הסבר הוא מדוע גוגל התעניינה בגרופון והיתה מוכנה לשלם תמורתה את הסכום הגבוה ביותר שהציעה אי פעם לרכישת חברה. מה לענקית החיפוש ולחברה שמתמחה במכירות במחירים שוברי שוק?
אחת הסיבות האפשריות היא העובדה שרבים מהחיפושים שגולשים מבצעים בגוגל נערכים סביב רכישת מוצרים. העניין של גוגל בגרופון נבע מהאפשרות להגדיל את השליטה בשרשרת הערך , כלומר: להציע לגולשים חיפוש ורכישה באותו מקום. גוגל כבר עשתה צעדים בכיוון, כמו שירות מכירת הספרים האלקטרוניים שהשיקה, שיתחרה באמזון ואפל. שליטה בחברה כמו גרופון משתלבת היטב באסטרטגיה זו.
יתרה מכך, החיפוש של גוגל יכול להיות ערוץ הפצה יעיל לדילים של גרופון: חישבו, למשל, על גולש המחפש בגוגל טיפול ספא, ומקבל בדף התוצאות גם דיל לרכישת השירות ב-50% הנחה. עכשיו חישבו על חיפוש דרך טלפון חכם, ומיון דילים לפי המיקום הגיאוגרפי של הגולש - ההצלחה נדמית בטוחה.
תחום עניין נוסף של גוגל בגרופון הוא המידע הנצבר בו על הגולשים. גוגל אוספת עלינו מידע לפי החיפושים שאנו עורכים. לגרופון יש מידע על הרכישות שאנחנו מבצעים. הצלבה של שני סוגי הנתונים - החיפושים שערכנו והרכישה שלבסוף ביצענו - עשויה להיות נכס יקר ערך.
גוגל, כך נראה, רוצה להיות גם קמעונאית. עם שירות כמו גרופון היא עשויה לשפר משמעותית את ההצעה שלה למפרסם, במיוחד אם הוא עסק קטן - אם עד כה קנה בגוגל פרסום בלבד, כעת יוכל לקנות גם מכירות.
על התשובה לשאלה אם גרופון שווה 5.3 מיליארד דולר אפשר להתווכח. לעסק כמו גרופון יש לא מעט סיכונים, ובראשם העובדה שחסם הכניסה לתחום אפסי. כבר כיום פועלים בעולם מאות שיבוטים של גרופון שעשויים לקחת לה את הבכורה. מן העבר השני, גוגל מעוניינת לשמור על מעמדה באינטרנט, ולכן היא רוצה להשתלט על השחקן המוביל בתחום הצומח ביותר ברשת כיום. כשמביאים בחשבון את הערך המגולם במעמדה של גוגל, ואת האיומים מאתרים כמו פייסבוק, המחיר לא נראה גבוה כל כך.
מבחינתה של גרופון, הנימוקים המוזכרים מעלה לטובת הרכישה, מצדיקים גם את המכירה. גוגל היתה יכולה לחזק את מעמדה של גרופון מול מתחריה. אבל גרופון סירבה, כנראה לטובת הנפקה בבורסה, כלומר דרך עצמאית. הבחירה מעידה על מידת הביטחון של גרופון בערכה. בחודשים הקרובים נדע אם האמון מופרז או שמדובר בסיפור הצלחה.
מהי האסטרטגיה העיקרית שמאחורי התכנית של גוגל לרכוש את גרופון? בחר את התשובה הנכונה:
* השאלה נוספה בתאריך: 16-02-2019