בכתבה הבאה מופיעה התיאור של סוללה בעלת חיי מדף אינסופיים.
בטכניון קיבלו 5 מיליון דולר לפיתוח סוללה בעלת "חיי מדף אינסופיים"
הטכניון גייס סכום של 5 מיליון דולר מטעם קרן הלמזלי, לפיתוח סוללה חשמלית ידידותית לסביבה שחוסכת באנרגיה, המכונה "סוללת סיליקון-אוויר". המענק ישמש להקמת מערך אחסון אנרגיה ולפיתוח סוללות מתכלות עמידות. מדעני הפרויקט מאמינים כי תוך 3-4 שנים, ההספק של הסוללה יהיה פי 5 מסוללת הליתיום החזקה ביותר כיום.
"המענק הושג בעיתוי מצוין", אומר פרופסור גידי גריידר, ראש תוכנית האנרגיה בטכניון. "שני פטנטים הנוגעים לסוללת הסיליקון-אוויר צפויים לקבל אישור בארה"ב. כעת חשוב ליצור אבות-טיפוס כדי להגן על הסוללה בהיבט של קניין רוחני, ולפתח אותה לקראת ייצור מסחרי".
הסוללות החדשות מבטלות את הצורך בשימוש במתכות כבדות. "כך ניתן לייצר סוללות מתכלות וקלות יותר יחסית לסוללות קונבנציונליות. הסוללה הידידותית עמידה מאוד ליובש וללחות קיצוניים. יש לה קיבולת גבוהה וחיי מדף אינסופיים, פוטנציאלית", אומר פרופסור יאיר עין אלי, מהפקולטה להנדסת חומרים בטכניון, המוביל את הפרויקט.
סוללות מתכת-אוויר (למשל סיליקון-אוויר) שונות מסוללות רגילות בכך שאין בהן קתודה. אם בסוללות רגילות ישנן 2 אלקטרודות כאשר אחת מהן היא חיובית והשנייה שלילית וישנו מחסום החוצץ בין השתיים, אז בסוללות מתכת-אוויר הקתודה היא למעשה החמצן שבא במגע עם החומר. תכונה זו מאפשרת חיסכון ניכר במשקל ובעלויות בסוללה.
מערך אחסון האנרגיה יורכב מ-3 מעבדות נפרדות בהן יתקיים מחקר בתחום הסוללות, ובו ציוד שלא קיים כיום בישראל, כמו מערכת רב תכליתית לדיפרקציה של קרני X. "הטכניון יוכל להחזיר הביתה חוקרים ודוקטורנטים שלמדו באוניברסיטאות מובילות בחו"ל. זוהי מטרה מרכזית של תוכנית האנרגיה", אומר גריידר.
סוללת הסיליקון-אוויר של הטכניון, אשר פותחה במהלך 3 השנים האחרונות, מבוססת על ננו-אבקת סיליקון ועל חמצן אטמוספרי. לדברי המדענים, למחקר השלכות עתידיות בתחומי התחבורה, הבריאות והאלקטרוניקה, כמו גם ביישומים צבאיים.
"אנחנו מנסים ליצור סוללות שיחזיקו מעמד חודשים לפני שיהיה צורך להחליפן", אומר פרופסור עין אלי. "והחלום הוא שהן יהיו גם נטענות. אנחנו נמצאים במירוץ אל סוללת העתיד - האם תהיה זו סוללת מתכת-אוויר, סוללת ליתיום או סוללת סיליקון-אוויר. אני מאמין שלסיליקון יתרונות משמעותיים בהיבטים של סביבה, עלות ובטיחות. ליתיום, לדוגמה, הוא חומר נפיץ ורגיש לסביבה".
האם הסוללה המתוארת בכתבה היא דוגמה לחדשנות מפריעה?
בכתבה הבאה מופיעה התיאור של סוללה בעלת חיי מדף אינסופיים.
בטכניון קיבלו 5 מיליון דולר לפיתוח סוללה בעלת "חיי מדף אינסופיים"
הטכניון גייס סכום של 5 מיליון דולר מטעם קרן הלמזלי, לפיתוח סוללה חשמלית ידידותית לסביבה שחוסכת באנרגיה, המכונה "סוללת סיליקון-אוויר". המענק ישמש להקמת מערך אחסון אנרגיה ולפיתוח סוללות מתכלות עמידות. מדעני הפרויקט מאמינים כי תוך 3-4 שנים, ההספק של הסוללה יהיה פי 5 מסוללת הליתיום החזקה ביותר כיום.
"המענק הושג בעיתוי מצוין", אומר פרופסור גידי גריידר, ראש תוכנית האנרגיה בטכניון. "שני פטנטים הנוגעים לסוללת הסיליקון-אוויר צפויים לקבל אישור בארה"ב. כעת חשוב ליצור אבות-טיפוס כדי להגן על הסוללה בהיבט של קניין רוחני, ולפתח אותה לקראת ייצור מסחרי".
הסוללות החדשות מבטלות את הצורך בשימוש במתכות כבדות. "כך ניתן לייצר סוללות מתכלות וקלות יותר יחסית לסוללות קונבנציונליות. הסוללה הידידותית עמידה מאוד ליובש וללחות קיצוניים. יש לה קיבולת גבוהה וחיי מדף אינסופיים, פוטנציאלית", אומר פרופסור יאיר עין אלי, מהפקולטה להנדסת חומרים בטכניון, המוביל את הפרויקט.
סוללות מתכת-אוויר (למשל סיליקון-אוויר) שונות מסוללות רגילות בכך שאין בהן קתודה. אם בסוללות רגילות ישנן 2 אלקטרודות כאשר אחת מהן היא חיובית והשנייה שלילית וישנו מחסום החוצץ בין השתיים, אז בסוללות מתכת-אוויר הקתודה היא למעשה החמצן שבא במגע עם החומר. תכונה זו מאפשרת חיסכון ניכר במשקל ובעלויות בסוללה.
מערך אחסון האנרגיה יורכב מ-3 מעבדות נפרדות בהן יתקיים מחקר בתחום הסוללות, ובו ציוד שלא קיים כיום בישראל, כמו מערכת רב תכליתית לדיפרקציה של קרני X. "הטכניון יוכל להחזיר הביתה חוקרים ודוקטורנטים שלמדו באוניברסיטאות מובילות בחו"ל. זוהי מטרה מרכזית של תוכנית האנרגיה", אומר גריידר.
סוללת הסיליקון-אוויר של הטכניון, אשר פותחה במהלך 3 השנים האחרונות, מבוססת על ננו-אבקת סיליקון ועל חמצן אטמוספרי. לדברי המדענים, למחקר השלכות עתידיות בתחומי התחבורה, הבריאות והאלקטרוניקה, כמו גם ביישומים צבאיים.
"אנחנו מנסים ליצור סוללות שיחזיקו מעמד חודשים לפני שיהיה צורך להחליפן", אומר פרופסור עין אלי. "והחלום הוא שהן יהיו גם נטענות. אנחנו נמצאים במירוץ אל סוללת העתיד - האם תהיה זו סוללת מתכת-אוויר, סוללת ליתיום או סוללת סיליקון-אוויר. אני מאמין שלסיליקון יתרונות משמעותיים בהיבטים של סביבה, עלות ובטיחות. ליתיום, לדוגמה, הוא חומר נפיץ ורגיש לסביבה".
האם הסוללה המתוארת בכתבה היא דוגמה לחדשנות מפריעה?
* השאלה נוספה בתאריך: 16-02-2019