התפתחותית התפתחותית-454

לחץ כאן לכל השאלות

לאיזה שלב בתיאוריה של פרויד מקביל שלב יוזמה לעומת אשמה בתיאוריית השלבים של אריקסון?

1
done
תשובה 3 היא הנכונה. לפי תיאוריית השלבים של אריקסון, שלב היוזמה לעומת אשמה מתרחש בגילאים 5‎‎-3 שנים., גילאים אלו מהווים את השלב הפאלי בתיאוריה של פרויד. אריקסון לא חלק על דעתו של פרויד בנוגע למרכזיותה של שאלת הזהות המינית בשלב זה, אך הוסיף לכך מטרות חשובות לא פחות, כגון התפתחות השליטה על התנועה והעשרת היכולת הלשונית. המשימה הפסיכולוגית העיקרית בתקופה זו הנה השגת יוזמה (initiative): הילד נהיה פעיל ואקטיבי, לוקח אחריות על דברים כמו אינטראקציות עם ילדים אחרים וזוכה באישור הסביבה. במקביל, הילד מבין שהוא מתחרה על תשומת ליבה של אמו מול אביו. הבנה הזו מעלה עוינות כלפי האב ועשויה להוביל לרגשות של אשמה (guilt). הפתרון המוצלח, כמו במודל האדיפאלי הקלאסי, נעוץ בהזדהות עם האב והפנמה של האיסורים והסטנדרטים שהוא מציב. במקרה כזה הילד בונה זהות מינית חיובית, ומשיג את המעלה של תחושת מטרה - היכולת להציב מטרות ולהתקדם לקראת הגשמתן ללא רגשות אשם או חשש מעונש. מסיח 1 אינו נכון מאחר והשלב האנאלי מקביל לשלב אוטונומיה לעומת ספק עצמי אצל אריקסון וכולל את תפיסת העצמי כסוכן המסוגל לשלוט בגוף ולהפעיל את הסביבה. מסיח 2 שגוי מאחר והשלב האוראלי מקביל לשלב האמון אצל אריקסון שמטרתו השגת תחושת בטחון בסיסית. מסיח 4 שגוי מאחר והבגרות המוקדמות הינו שלב המופיע רק בתיאוריה של אריקסון שעוסק באינטימיות לעומת בדידות.
by
מיין לפי

* השאלה נוספה בתאריך: 14-09-2020