פרמנידס סבור שההגיון האנושי מורה שאין ריבוי בעולם, מדוע?
א. בגלל שכל ריבוי מניח גם יש אחד המשותף לכל הדברים וגם משהו שהוא לא-יש שנוסף על היש. מאחר ועל פי חוקי ההגיון מה שהוא לא-יש לא קיים (או שהוא יש או שהוא אין) אז שום דבר לא יכול להתווסף על היש האחד.
ב. בגלל שריבוי בעולם מניח את היכולת לחלק כל מרחב לחלקים שונים בו הדברים תופסים מקום. אולם, מאחר וניתן לחלק כל מרחב באופן אינסופי לחלקים יותר ויותר קטנים, אז יוצא באופן פרדוקסלי שגם דבר סופי מכיל ריבוי אינסופי של חלקים.
ג. בגלל שאם יש ריבוי בעולם החומר אשר ניתן להסביר אותו בהגיון, אז בהכרח גם יש קשר חומרי בין כל הדברים המרובים. אולם, חומר כזה הוא משהו שלא נוכל לעולם לצפות בו בחושינו ולכן הריבוי תמיד יהיה מחוץ להגיון האנושי.
ד. בגלל שאם יש ריבוי בעולם אשר ניתן להסביר אותו בהגיון, אז בהכרח גם יש קשר מושגי בין כל הדברים המרובים. אולם, קשר מושגי כולל כזה יכול להיות מושג רק על ידי אל יודע-כל (אלוהים). לכן הריבוי הוא משהו שתמיד יהיה מחוץ להגיון האנושי.
פרמנידס סבור שההגיון האנושי מורה שאין ריבוי בעולם, מדוע?
א. בגלל שכל ריבוי מניח גם יש אחד המשותף לכל הדברים וגם משהו שהוא לא-יש שנוסף על היש. מאחר ועל פי חוקי ההגיון מה שהוא לא-יש לא קיים (או שהוא יש או שהוא אין) אז שום דבר לא יכול להתווסף על היש האחד.
ב. בגלל שריבוי בעולם מניח את היכולת לחלק כל מרחב לחלקים שונים בו הדברים תופסים מקום. אולם, מאחר וניתן לחלק כל מרחב באופן אינסופי לחלקים יותר ויותר קטנים, אז יוצא באופן פרדוקסלי שגם דבר סופי מכיל ריבוי אינסופי של חלקים.
ג. בגלל שאם יש ריבוי בעולם החומר אשר ניתן להסביר אותו בהגיון, אז בהכרח גם יש קשר חומרי בין כל הדברים המרובים. אולם, חומר כזה הוא משהו שלא נוכל לעולם לצפות בו בחושינו ולכן הריבוי תמיד יהיה מחוץ להגיון האנושי.
ד. בגלל שאם יש ריבוי בעולם אשר ניתן להסביר אותו בהגיון, אז בהכרח גם יש קשר מושגי בין כל הדברים המרובים. אולם, קשר מושגי כולל כזה יכול להיות מושג רק על ידי אל יודע-כל (אלוהים). לכן הריבוי הוא משהו שתמיד יהיה מחוץ להגיון האנושי.
* השאלה נוספה בתאריך: 13-07-2022