Discuss, Learn and be Happy דיון בשאלות

help brightness_4 brightness_7 format_textdirection_r_to_l format_textdirection_l_to_r

אלו שני זרמים/הוגים קדם סוקרטיים מציגים שתי רגישויות אונטולוגיות מנוגדות באשר להיבט הכמותי של הדברים מול ההיבט האיכותי שלהם, אבל תופסים שניהם את ההוויה כמערכת של יחסים?

1
done
by
מיין לפי

קראו את הקטע הבא של הפילוסוף הצרפתי אנרי ברגסון מספרו ״ההתפתחות היוצרת״ (1907) בו הוא כותב על חוויית הקיום הפנימית שלו, וענו על השאלה שלאחריו: ״אני עובר ממצב למצב, חם לי או קר לי, אני עליז או אני עצוב, אני עובד או איני עושה כלום, אני מסתכל במה שסובב אותי או אני חושב על דבר אחר. תחושות, רגשות, רציות, מושגים - אני משתנה איפוא בלא הפסק [...] גם כל מצב ומצב בפני עצמו לא נותר יציב במשך הזמן שהוא חל וכשאני מתבונן היטב אני מגלה שאין מצב של רגש, של דימוי או של רצייה, שאינו משתנה עצמו בכל רגע ורגע [...] האמת היא שאנו משתנים בלי הרף ושהמצב עצמו כבר יש בו השתנות [...] מן הנמנע שאיזושהי תודעה תתנסה פעמיים באותו המצב עצמו [..]״ איזו עמדה קדם סוקרטית טוענת דברים דומים לא רק על החוויה הפנימית של האדם אלא אף על הטבע?

0.83
done
אולי זה ב
by
מיין לפי

הפילוסוף, המתמטיקאי והמדען רנה דקארט (המאה ה-17) טען שהחומר במהותו הוא לא יותר מאשר מרחב גאומטרי והדברים החומריים אינם אלא מודיפיקציות (מצבים ספציפיים שונים) של המרחב הגאומטרי הזה. כל שאר התכונות שאנו תופסים בחומר (צבע, חום, לחות, קושי וכו׳), טוען דקארט, אלו רק דימויים של תודעתנו. לעמדתו של איזה הוגה מיוון העתיקה הכי קרובה עמדתו זו של דקארט?

0.83
done
by
מיין לפי

הפילוסוף, המתמטיקאי והמדען רנה דקארט (המאה ה-17) טען שכל דבר חומרי במהותו איננו מכיל שום יסוד נפשי ועל כן אין בו גם שום רצון ושאיפה (חוץ מהאדם שברצון האל זכה לאינטראקציה בין נפש ובין גוף). מכאן הסיק דקארט שכל צורות החיים כולל בעלי-החיים (מלבד האדם) הם בעצם אוטומטים: מכונות הפועלות באופן מכאניסיטי לחלוטין, ושכך יש להבין את כל מכלול תכונותיהם והתנהגותם. איזה הוגה או זרם מחשבה יווני מציג מפורשות תפיסה הפוכה לזו של דקארט?

0.83
done
by
מיין לפי

התבוננו בקביעות הבאות: 1. אם נסובב אחד משישה גלגלי שיניים תקינים לחלוטין המסודרים במעגל, כל הגלגלים ינועו האחד לכיוון ההפוך לכיוון הגלגל הצמוד אליו (ראו איור 1) 2. לא נוכל לסובב אף אחד משבעה גלגלי שיניים תקינים המסודרים במעגל (ראו איור 2) האם הקביעות הללו הן אפריוריות?

1
done
by
מיין לפי

הפילוסוף בן המאה ה-18 עמנואל קאנט טען שבלי תיאור חללי וזמני של אובייקטים אין ביכולתנו להעלות על הדעת אובייקט נסיוני חיצוני נבדל מאובייקט חיצוני נסיוני אחר (בלי חלל וזמן לא תהיה לנו תפיסה של ריבוי) ואפילו לא נוכל לתאר כלל את הדברים כחיצוניים לנו. וכמו כן המשיך וטען: בכוחנו לדמיין עולם ניסיוני ללא שום אובייקטים (כביכול נרוקן את העולם בדמיוננו מכל דבר) אבל לעולם לא נוכל להעלות על הדעת עולם ניסיוני ללא חלל וזמן (נסו והיווכחו...). קאנט הסיק מכך שתי מסקנות: האחת, שהחלל והזמן עצמם אינם קיימים כשלעצמם אלא הם ״צורות הסתכלות״ סובייקטיביות של התודעה האנושית המתבוננת בדברים בניסיון, שמקורן בתכונות של טבע התודעה האנושית ולא בדברים כשלעצמם (בדומה לתכונות של צג של מכשיר מדידה שאינן התכונות של הדברים שהוא מודד). מהי המסקנה השניה? (אל תחפשו באפשרויות להלן את מה שנראה לכם משפט נכון אלא מה שבאופן ברור מתחייב מהטענות לעיל)

1
done
אולי זה 2
by
מיין לפי

איזו סוג טענה היא הטענה לעיל הקובעת שבמציאות עצמה, מעבר לאופן שאנו מתנסים בה, אין חלל וזמן?

1
sentiment_very_satisfied
by
מיין לפי

איזו סוג טענה היא הטענה הקובעת שאת המציאות עצמה לא נוכל להכיר ולקבוע אלא רק כפי שהיא מופיעה בתודעתנו ועל כן המציאות עצמה איננה ניתנת לידיעה?

0.83
done
by
מיין לפי

איזה מהמשפטים הבאים הוא אמיתי באופן אפריורי?

1
done
by
מיין לפי

איזו מהקביעות הבאות היא אפוסטריורית?

1
done
by
מיין לפי