הסביבות המשפיעות על מערכות ארגוניות:
חיצונית: פוליטית, טכנולוגית, כלכלית, דמוגרפית, אקולוגית, משפטית, חברתית-תרבותית
פנימית: מאפייני העובדים, תרבות ארגונית, תרבות הניהול, שיטות, מבנה ועוד.
במה ארגונים נבדלים זה מזה:
במידת הפתיחות שלהם לסביבה
במקורות יבוא האנרגיה.
בתהליך שבו הם מעבדים את האנרגיה עד לקבלת המוצר
במעבר בין התוצר לתשומה החוזרת
מיין לפי
מהו סדר הפעולות לפי תורת המערכות הפתוחות של כץ וכהאן
לכל מערכת פתוחה מנגנוני משוב:
לכל מערכת פתוחה ישנה זרימה של תשומות מידע לארגון, תשומות המידע השונות מספקות לארגון אינדיקציה בקשר שיש לארגון עם הסביבה, הארגון מכניס אליו תשומות מידע אשר מתאימות לארגונו ומנפה את תשומות המידע הלא רלבנטיות , המערכת עושה זאת באמצעות מנגנוני קידוד.
איסוף המידע, המשוב החיובי מחזק את דרכי פעולת הארגון ואילו המשוב השלילי מתריע ועשוי לאפשר למערכת לתקן את הסטייה מהמטרות.
למשל: עזיבה ארגונית,שביעות רצון של לקוחות, דימוי שלילי של ארגון.
מערכת פתוחה - עשויה ליצור לעצמה "דרגות חופש", באמצעות יותר ידע משנדרש בתהליך, תוכניות שונות ,
עתודות כוח אדם ובדרכים אלו ואחרות היא מקטינה או מבטלת את האנתרופיה.
שוויון האחרית-ריבוי דרכים להשגת המטרות
מערכת עשויה להגיע לאותו מצב סופי אפילו אם התחילה בתנאים שונים והתנהלה בדרכים שונות.
אין דרך אחת נכונה להשגת המטרה הארגונית, אם למשל שיטה מסוימת אינה מצליחה להניב את המטרות בצורה הטובה ביותר יש לנסות ליישם שיטה אחרת.
מודל SWOT:
הוא מודל אשר מסייע לארגון וליחיד לזהות גורמים פנימיים וחיצוניים אשר עשויים להשפיע על השגת היעדים של הארגון.
בוחן את העוצמות והחולשות הפנימיות של הארגון ואת ההזדמנויות העומדות בפניו והאיומים המופנים כלפיו מצד הסביבה.
ההנחה היא שכל מערכת ארגונית אמורה לאבחן באבחון פנימי ואבחון חיצוני ועל פי אבחונים אלו לפעול.
מאפיינים קוגניטיביים – לכל אדם מאפיינים שכליים-
מאפייני תפיסה- כיצד הוא תופס את המציאות, כיצד מפרש, כיצד מעבד מידע? מהם דפוסי החשיבה שלו? זיכרון, - האם טוב בזיכרון לטווח קצר או ארוך? כיצד הזיכרון משפיע על עבודתו?
למשל:
אני אמליץ לחבר לבוא לעבוד במקום העבודה שלי, לתפיסתי הארגון הוגן, מאפשר וכו..
כשהחבר מתחיל לעבוד במקום העבודה , הוא לא מבין על מה דיברתי , הוא תופס את הארגון אחרת.
לכל עמדה שלושה מרכיבים:
הכרתי- , שכלי, -המידע שיש לנו על הגירוי, האמונה שיש לנו על הגירוי
רגשי- הכוון ועוצמת הרגשות כלפי אובייקט העמדה- קבלה או דחייה.
התנהגותי-המרכיב הפעולתי , הנטייה לפעול בדרך מסוימת כלפי אובייקט העמדה.